dilluns, 30 de juny del 2014

Un tomb per la serra de Llaberia

Anem a visitar el poble de Llaberia  i  fer un recorregut per la serra del mateix nom.

Mola de ColldeJou

La Serra de Llaberia, la Serra de Montalt i la Mola de Colldejou, formen part del Priorat, el Baix Camp i la Ribera d'Ebre. Situades entre la falla del Montalt a l’oest, d’uns 50 km de longitud i a l’est per la falla de Reus – Valls, de 75 km.
                                                                                                cingles d'en Jover

El relleu és força accidentat, amb barrancs encaixats i cingleres espectaculars, parets de roca calcària, balmes, coves, avencs i ponts naturals. Destaquen els cims del Mont-Redon, la Miranda, on hi ha instal·lat un radar del servei meteorològic, i la Mola.

Sortim del poble de Llaberia i ens dirigim cap al torrent prop del cementiri, enfilem en direcció a la Mola de Colldejou fins al collet on el deixem i passem a l'altra banda seguint un camí que baixa en decisió, fins un corriol que surt de l'esquerra que dona la volta per sota dels cingles d'en Jover.
     Passem arran d'un barranc una bona estona i al fons apreciem el Priorat amb les poblacions de Falset i Marçà  Es puja un graó amb l'ajuda d'unes cadenes, fem una marrada per veure les restes de l'avió que es va estavellar i després seguim unes marques blaves que ens tornen al poble.
    A la història de Catalunya del segle XVIII sobresurt un personatge nascut a Capçanes, que va estar estretament vinculat a la serra de Llaberia. Es tracta del guerriller Carrasclet, un home profundament compromès amb el seu país, que va enfrontar-se al poder de Felip V un cop acabada la Guerra de Successió. La muntanya encara guarda el record de les seves gestes i de la valentia dels seus homes
   Els alzinars dels vessants de la mola de Colldejou van ser intensament aprofitats per produir carbó vegetal mentre que les pastures del capdamunt eren molt apreciades pels pastors. La seva silueta característica forma part indestriable dels paisatges del Priorat i del Camp de Tarragona.Llaberia és un nucli de població del municipi de Tivissa, a la comarca de Ribera d'Ebre. Es troba situat al vessant occidental de la serra de Llaberia. L'església parroquial de Sant Joan Baptista és romànica dels segle XII i fou fortificada.
    . És el poble més petit i més alt del municipi de Tivissa, està situat a 680 m sobre el nivell del mar..L’encant de Llaberia rau en la seva fesomia medieval que roman intacta.

El pare ha dit...

D'aquest paisatge destaquen i molt els cingles del Jover, impressionants. El poble de Llaberia, que no conec, té racons fotogràficament molt interessants i que has ben aprofitat.
Una abraçada.

Xiruquero-kumbaià ha dit...

No fa tant temps, a Llaberia hi havia una fornícula a la paret d'una casa, amb el telèfon que donava servei a tots els veïns del poble. Encara hi és?
Uns indrets preciosos que, pel bon temps que es veu que vau tenir, devíeu gaudir d'allò més. Jo també he gaudit del reportatge.

Racons de la nostra terra ha dit...

Gràcies Manel! hi ha molts racons per descobrir en aquest bonic i solitari indret!
Una abraçada

No sabia que era una fornícula però si que vaig veure una capella a la paret que en comptes d'albergar una imatge d'un sant o una verge tenia un telèfon, m'imagino que tal com molt bé dieu per donar servei a la gent del poble.
La fotografia surt entre el conjunt de diapositives del poble de Llaberia